Zo zet je een techniekproject op

Als leerkracht of docent  wil je ‘iets met techniek’ in je klas. Hoe pak je zoiets aan? Anouk Bijvank, docent Art & Design op het Roland Holst College in Hilversum, startte het project ‘Techniek in huis’ op voor mavo/havo 1-leerlingen en deelt haar ervaringen.

Anouk: “Het begint met een plan maken. Wat wordt je onderwerp, je thema, wat is je doel en wat wil je dat je leerlingen leren?  Kies iets bij waarmee ze ook echt iets kunnen maken. Als ze weten dat ze ook echt een tiny house moeten ontwerpen krijgt het verzamelen van informatie noodzaak. Daar zit de motivatie!”

Gastlessen van vakmensen

“En wat tof is dat je mensen je lokaal in haalt die echt vakkennis hebben en ook een andere aanpak hebben dan ik. Geef deze experts  de ruimte om het op hun manier te doen, coach ze zo dat het matcht met je leerlingen en hun niveau en de uiteindelijke praktische verwerking. Je moet de experts opzoeken, je hebt een gesprek, geeft aan wat je wil bereiken. Jij moet als vakdidacticus echt goed weten wat je wil en dit aangeven. Een gastdocent is blij met een duidelijke opdracht want dat maakt duidelijk waar zijn verhaal aan moet  voldoen.”

Hoe begin je?

“Het begint met een thema dat je belangrijk vindt om aandacht aan te besteden. Met duurzaamheid kun je heel veel kanten op. Dat hoeft niet iets ingewikkelds te zijn. Denk bijvoorbeeld ook aan eten of kleding. Ik heb nu gekozen voor een ontwerpopdracht voor een tiny house, maar er zijn nog allerlei andere projecten te verzinnen over techniek en duurzaamheid. En het kan ook veel kleiner en minder (les)tijd kosten. Vraag je leerlingen interviews te doen met experts en te presenteren. Als er maar wel een verwerkingsopdracht bij zit. Dan maak je zichtbaar wat er geleerd is. Laat leerlingen in tweetallen werken, uit onderzoek blijkt dat het aan een ander uitleggen van kennis de beste manier is om te leren. Leren samenwerken en tot een gezamenlijk resultaat komen is een vaardigheid die leerlingen niet vaak genoeg kunnen oefenen.”

Blijven leren

Anouk is zelf ook nog steeds aan het leren. “Een dag in de week studeer ik in Utrecht en doe daar de Master Onderwijs & Technologie aan de Marnixacademie. Onderwijsvernieuwing in combinatie met technologie boeit me enorm. Ik ben nu op de helft, doe ontzettend veel kennis en ervaring op: de moeite waard.”

Docent Art & Design Anouk Bijvank