Mavo/havo 1-project ‘Techniek in huis’ krijgt vorm

Twee jaar geleden is op het Roland Holst College in Hilversum een onderwijs- vernieuwing ingegaan waarbij leerlingen, onder meer, twee keer per week projectlessen krijgen. In de mavo is gekozen om in deze projecten ook De Nieuwe Leerweg ‘Technologie & toepassing’ vorm te gaan geven. In dit kader initieerde docent Art & Design Anouk Bijvank het project ‘Techniek in huis’.

Anouk: “Voor de leerlingen heet dit project ‘Wiskunde en Art & Design’ aangezien dit project samen met een collegadocent Wiskunde gegeven wordt. Het idee is dat leerlingen zich bewust worden van alle techniek in hun huis. Wat komt erin en wat gaat eruit? Wat heb je nodig om te kunnen wonen? Duurzaamheid staat centraal en wordt zichtbaar in de vorm van een tiny house mét een plan om zoveel mogelijk energie en water te besparen.”

Visie op techniek en technologie

Toen Anouk 30 jaar geleden op het Roland Holst kwam werken werd haar gevraagd het vak Techniek op te zetten, haar geschiedenis als techniekdocent gaf haar het duwtje in de rug bij het ontwerpen van dit project. Anouk: “Je kunt als docent dicht bij je eigen vakinhoud blijven, maar ik heb geprobeerd te denken in een thema en het grootser aan te pakken. Om echt stappen te zetten met leerlingen op weg naar de Nieuwe Leerweg ‘Technologie & Toepassing’. De  installatietechniek zit te springen om mensen, met name op mbo 4-niveau, dus ook oriëntatie op studie en beroep komt hiermee aan bod. Er is waanzinnig veel techniek om je heen en het is de toekomst. Als je kinderen wil laten ervaren hoe hun toekomst eruit kan zien, maakt techniek en technologie hier, in wat voor vorm dan ook, onderdeel van uit.”

Tiny house ontwerpen

Zodra Anouk zich in de mogelijkheden voor het ontwerpen van dit project in tiny houses verdiepte, kwamen de ideeën en kansen op haar pad. Anouk: “Alle experts die ik heb benaderd, wilden graag meewerken, het geven van gastlessen over dit onderwerp spreekt tot de verbeelding. Ik wilde de opdracht zo ‘echt’ mogelijk maken en dat is, denk ik, gelukt. Ik ben blij verheugd hoe het uitpakt. Het is ook voor de leerlingen leuk en leerzaam omdat het een ECHTE opdracht is die goed aansluit bij hun belevingswereld en waar het thema duurzaamheid goed bij past. Je kan er veel meer aan koppelen dan inrichting en interieur. Er worden plattegronden op schaal gemaakt en er wordt nagedacht over  installaties, isolatie en allerlei duurzame oplossingen.”

Gastles van installatietechnicus Fons Roeken.

Lesopbouw

Tijdens de eerste les inventariseerden de leerlingen wat er nodig is om te kunnen wonen. Ze onderzochten de functionele en ruimtelijke eisen, maakten een moodboard met stijl en interieur en moesten hun eigen meterkast bekijken. Energiecoach Erik de Lange kwam langs in les twee en gaf uitleg over energiebesparing en isolatie. Anouk: “Erik stelde veel vragen aan de leerlingen en had verschillende isolatiematerialen bij zich, lekker interactief.” De derde les werd verzorgd door installatietechnicus Fons Roeken van Schipper Installatietechniek. Anouk: “Met een tof filmpje over duurzaamheid en de Nederlandse opdracht om duurzamer te leven en hoe dat zou kunnen na 2050 plaatste Fons ons project in een groter geheel.” Anouk is blij verrast over de bereidheid van vakmensen om mee te werken. “Je moet deze experts goed begeleiden en uitleggen wat je wil dat de leerlingen ervan opsteken, ook het niveau dat de leerlingen aankunnen moet je goed afstemmen samen, dan is een gastles van een expert een sterke bijdrage aan zo’n project!”

Binnenkijken bij een bewoner van een tiny house bij Vonk.

Op bezoek bij Vonk

Op het terrein van Vonk op de Larenseweg 139 in Hilversum staan vier tiny houses. Voor les vier van het project mag Anouk met haar leerlingen komen kijken en vragen stellen aan de bewoners. Anouk: “In deze fase hebben ze al veel info verzameld en gaan we na dit bezoek aan de slag met een tekening op schaal, een eigen maquette en een duurzaamheidsplan. Als alle onderdelen van dit project klaar zijn gaan we misschien bij Vonk onze tiny houses tijdelijk tentoonstellen. Dat zou echt gaaf zijn!”

In de volgende nieuwsbrief lees je meer over het vervolg van dit project. Benieuwd hoe je als docent een dergelijk project aanpakt? Lees het hier.