Matthijs de Wolf en Floris Anken begonnen dit jaar als techniekdocent op Groot Goylant. Zij geven bovendien de spiksplinternieuwe workhops in het Technolab van Groot Goylant: Domotica programmeren en Gamedesign pinball machine. Ze zijn dolenthousiast!
Matthijs gaf zijn eerste workshop Domotica programmeren aan groep 8 van de Titus Brandsmaschool. Matthijs: “De leerlingen vonden het superleuk. Ik neem ze mee in het stukje domotica wat gebeurt in en om je huis. Dan komen ze erachter dat ze zelf ook al best wat hebben thuis, zoals lampen en videodeurbellen die je met je telefoon kunt bedienen. Hier neem ik ze in mee en blik met ze vooruit naar de toekomst.” De leerlingen krijgen uitleg hoe een Microbit werkt. Matthijs: “Heel simpel: ze maken een hartje of smiley en laten het een muziekje maken.” De leerlingen ontwierpen slimme verlichting en bestuurden sensoren om een raam automatisch te openen.
“Het is heel tof als het werkt”
Bij Floris komt groep 7 van de Fabritiusschool dinsdag naar het Technolab. Floris: “Dan ga ik testen hoe de workshop flipperkast bouwen verloopt. Het is een beetje met vallen en opstaan. Je hebt zoveel kleine onderdelen en ik ben benieuwd of ik het red in de tijd. Wel heb ik al met een eersteklas getest en dat was ontzettend leuk! Ze hebben lekker mogen bouwen en het is heel tof als het werkt.” De leerlingen maken een stroomkring zodat je de puntentelling van de flipperkast kunt bijhouden. “Als het balletje over een muizentrappetje gaat die met koperdraad gekoppeld is aan een Microbit, telt ’ie naar beneden, dat is supertof.” Ook mogen de leerlingen hun spel een eigen thema geven.
Geen veterdiploma
Wat het geven van de workshops zo leuk maakt, zijn wat betreft Floris de succeservaringen. “En dat je, als ze wat weerstand of angst voelen, ze met een paar tips verder kunt helpen. Eenmaal over de streep, zien ze hoe makkelijk het is en worden ze enthousiast.” Matthijs vind het belangrijk dat hij kinderen vaardigheden kan bijbrengen. “Wij leerden vroeger figuurzagen op school, dat zie je niet meer. Zelfs het veterdiploma is eruit gehaald! Als wij ze wat handvaardigheid bijbrengen, hoeven ze later bij het monteren van een IKEA-kast niet iemand in te huren die het voor honderd euro in elkaar zet. En kunnen ze zelf een plankje ophangen. Dat vind ik wel heel gaaf.” Opvallend is hoe onbekend leerlingen zijn met gereedschappen. Matthijs: “Ze schrikken zich dood van een kolomboor.”
Finetunen van de workshops
Floris en Matthijs vinden – net als de leerlingen – het spelen, het ontdekken en met je handen werken ontzettend leuk. Bepaalde onderdelen uit de workshops ontwikkelden ze zelf. De basis kregen ze uitgelegd van hun leermeester Herman Rigter, hoofd technologie en robotica bij Atscholen. Matthijs: “Na die basis zijn wij gaan finetunen.” Beide docenten zijn hun bachelor Techniek aan de Hogeschool Utrecht aan het afronden. Ze wisten niet van elkaar dat ze op dezelfde baan solliciteerden. Ze vinden het leuk dat ze elkaar hier weer tegenkomen. Matthijs geeft drie dagen les in robotica aan derde- en vierdejaars leerlingen en Floris geeft twee dagen techniekles in de onderbouw.
Meer informatie over workshops in de Technolabs en inschrijven, vind je hier.