Aan het werk in het Technolab Yuverta: “Is het nu al afgelopen?”

Op 13 februari was de Katholieke Montessorischool uit Bussum bij het Technolab van Yuverta in Naarden. Aangezien er maximaal 20 leerlingen tegelijk in het Technolab kunnen, reserveerde leerkracht Andrea vijf ochtenden, zodat alle leerlingen uit de groepen 7/8 aan bod kwamen. Goed geregeld Andrea! Wil jij ook een workshop volgen? Meld je aan.

De leerlingen kregen de opdracht een ‘dansende robotborstel’ te bouwen. Bijna allemaal vonden ze het leuk om hun eigen ontwerp te kunnen bouwen om de robot ‘persoonlijkheid’ te geven. Nooit eerder leerden zij solderen, wat nodig was om een stroomkring te maken die een motortje aanstuurt om de robot te laten bewegen. Daarna was de uitdaging om de stroomkring op de borstel te plakken, eerst de batterijhouder, daarna het motortje en de schakelaar. Een nauwkeurig klusje. Een van de deelnemers zei: “Ik vind dit heel leuk om te doen. Gewoon het precisiewerk. Dat je goed moet opletten.” Een andere: “Op school doen we dit niet maar dat zou ik wel willen.”

Dansen en battelen

Zodra ze de robotjes werkend hadden, werden ze gepersonaliseerd. Dit was niet alleen een creatieve uitdaging voor ze maar je moest ook rekening houden met de balans, zodat de robot niet omviel.  Jasmijn en Madelief hebben elkaar gemaakt. “Dit ben ik want ik heb korter haar en zij langer haar. Straks gaan we ze tikkertje laten spelen. Dit soort dingen doe je eigenlijk nooit. Ik vind met je handen werken leuk maar niet altijd. De afwisseling is leuk. En je kunt lekker creatief zijn.” Elia vertelt dat hij zijn robotauto straks laat battelen met andere robots. Dan kijken we wat er gebeurt en wie het het langst volhoudt. Ik hoop dat ‘ie het doet. Onze W&T-juf Andrea geeft ons ook wel eens dit soort opdrachten. Dat vind ik heel leuk.”

Veel kinderen vonden solderen spannend maar wel heel leuk.

Knutselen en leren solderen

Technolabdocent Lise heeft de les ingeleid met een stukje theorie over techniek. Zoals dat robots in de praktijk een functie hebben zoals in de zorg en in de industrie. Ze eindigt met een evaluatie. Wat vonden de leerlingen het moeilijkst? “Soms ging ‘ie kapot en moest ik opnieuw beginnen.” Hierop reageerde Lise: “Techniek is iets wat je moet leren, zeker solderen! Als je dat nog nooit gedaan hebt, is dat best lastig. Maar als het niet werkt, wat ga je dan doen?” Ze vat de reacties samen: “Inderdaad: problemen oplossen. Je loopt alle stapjes na en uiteindelijk kom je erachter wat het probleem is. Dus met opnieuw proberen kom je erachter wat wel en niet werkt.” Het knutselen en leren solderen vonden de meeste leerlingen het leukst. Als de tijd om is reageert er een teleurgesteld: “Is het nu al afgelopen?”

Ook naar het Technolab met de klas? Meld je aan.

Kijken of ze het doen…
Alle robotborstels werden op een rij gezet.

Aan het werk in het Technolab Yuverta: “Is het nu al afgelopen?” - Maak Het Met Techniek