Win-winsituatie leerlingen en bedrijven

Het Gooi on Stage is al zeven jaar een begrip onder vmbo-scholen in onze regio. Op 17 mei bezochten negenhonderd 2e en 3e jaars-leerlingen van negen deelnemende scholen het Beroepenfeest en vrijwel elke leerling ging tijdens de Doe Dag op 2 juni op werkbezoek bij twee van de deelnemende bedrijven.

Het Gooi on Stage-projectleider Eleonore de Vette en docent/coach/LOB-begeleider Kyra van Opijnen van Yuverta in Naarden vertellen over het goedlopende project waar zij beiden al vanaf het begin bij betrokken zijn. Kyra: ‘Het is voor de scholieren de perfecte manier om zich op een uitdagende manier te verdiepen in bepaalde beroepen en geholpen te worden bij het kiezen van een studieloopbaan.’ Eleonore: ‘En voor bedrijven is het ideaal om verbinding te maken met mogelijk nieuwe werknemers. Regelmatig krijgt een leerling een bijbaan bij een van de deelnemers of gaat er stage lopen.’

Voorbereiding

‘Een goede voorbereiding is heel belangrijk’, vertelt Kyra. ‘De leerlingen krijgen een On Stage-paspoort met een aantal opdrachten waaronder het maken van een visitekaartje en het in kaart brengen van dromen en kwaliteiten. Ze maken een top 5 van bedrijven die ze willen bezoeken op het Beroepenfeest. Ze verdiepen zich in de bedrijven en hebben loopbaangesprekken met hun coach op school. Het is de bedoeling dat ze tijdens het Beroepenfeest afspraken maken om bij twee bedrijven langs te komen (de Doe Dag). De meeste leerlingen hebben geen beeld bij het werk van een edelsmid, begrafenisondernemer of accountant. Van sport, zorg en welzijn weten ze meer. Als coaches en LOB’ers proberen wij ook onbeminde beroepen aan het licht te brengen om ze zo goed mogelijk te sturen in de richting die hen aanspreekt.’

Beroepenfeest

Voor het Beroepenfeest worden de leerlingen onder luid geklap van beroepsbeoefenaren binnengehaald over een rode loper. Eleonore: ‘Al voelt niet elke leerling zich hierbij om zijn gemak, wij geven hiermee het signaal af: “jullie doen ertoe, jullie zijn belangrijk”. Wij horen dan meestal later van mentoren of leerlingen dat ze het stiekem toch wel leuk vonden.’ Kyra vult aan: ‘Het is een feestelijk begin van een spannende dag. Als eenmaal het startschot is gegeven om afspraken te maken, gaan de meesten recht op hun doel af. Sommigen kwamen mij al na tien minuten trots vertellen dat ze een match hadden. Leerlingen waarbij het echt niet wil lukken worden een handje geholpen door de coaches en de speciale matchmakers.’

Doe Dagen

Eleonore: ‘Om hun Doe Dag in te vullen maken de leerlingen voor de ochtend een afspraak met het ene en voor de middag een afspraak met een ander bedrijf. Ze gaan daar echt iets doen, het is geen kijkdag. Dus met de elektricien een lamp repareren of met de advocaat een casus behandelen. De Doe Dag op 2 juni is goed verlopen, we kregen enthousiaste reacties van deelnemers en scholen. Zojuist kreeg ik nog een mail binnen van een school dat de leerlingen het zo leuk vonden en om te bedanken.’ Kyra: ‘Leerlingen gaan met een big smile de deur uit, ze vinden de ervaring en beleving erg leuk. Ze zijn blij dat ze iets mogen doen, bovendien helpt het hen in hun denkwijze. Ik ben blij dat het volgend jaar weer plaatsvindt. We doen ze er oprecht een plezier mee.’

Meester Electronics zette leerlingen actief aan het werk met camera’s.

Populair vakgebied? Techniek!

Kyra antwoord op de vraag over de populairste beroepen onder de leerlingen: ‘Op nummer 1 staan de brandweer, politie, defensie en de NOS. Opvallend dit jaar: techniek is echt booming! Ik heb er een paar mensen over gesproken; er is dit jaar veel meer animo dan de jaren hiervoor. Zowel beroepen in de technologie als de loodgieter en timmerman hadden veel aanloop.’ Eleonore: ‘Wij zouden wel wat meer deelnemende mediabedrijven willen hebben; die hebben natuurlijk ook hele leuke technische beroepen. Daar gaan we ons volgend jaar meer op focussen.’

Bedrijven, benut jullie kansen!

Eleonore: ‘Het mooie van Het Gooi on Stage is dat niet alleen de leerlingen informatie krijgen over de beroepen om een betere opleidingskeus te maken. De bedrijven kunnen hier heel goed hun vak promoten. Meedoen werkt heel positief voor je bedrijf, je ontmoet daar mensen die straks op de arbeidsmarkt komen. Dus bedrijven, doe mee en laat zien wat je kan bieden. We kregen leuke reacties van Van der Valk en restaurant, Mout in Hilversum dat leerlingen op de Doe Dag hadden gezegd het leuk te vinden om daar te werken. Daar komen vaak bijbaantjes uit of een stage. Als bedrijf kost het je in totaal twee dagen en de opbrengst kan heel groot zijn. Zeker als je mensen zoekt die gemotiveerd zijn. Ook technische bedrijven zijn hartstikke welkom. Naar dit vakgebied zijn veel leerlingen nieuwsgierig. Bedrijven, benut jullie kansen!’

Volgend jaar vindt Het Beroepenfeest plaats op 21 maart en de Doe Dag op 13 april.

Bij PON Naarden onderzoeken hoe een auto werkt.
Zelf achter de knoppen van mediabedrijf NEP.