“Wanneer gaan we weer, juf?”

Angela Zondag bezocht met haar groep 7/8 van de Van Hasseltschool uit Hilversum het Technolab op Groot Goylant. “De kinderen maken hier aftelkalenders tot ze de volgende keer weer mogen. Ze vinden het fantastisch!”

“Mijn duo, die ook ict-coördinator is, vond de Technolabs een mooie aanvulling op ons eigen onderwijsaanbod op gebied van techniek en ict. Vorig schooljaar zijn we alleen naar het Technolab van Hilfertsheem geweest. Omdat we zo enthousiast waren hebben we ons dit schooljaar voor alle Technolabs ingeschreven, verspreid over het gehele schooljaar.”

Fake News-opdracht

De fake news-workshop die ze bij Groot Goylant geven past heel goed in het project MediaMasters, in de week van de mediawijsheid, waar Angela met de groep aan meedeed. “De leerkrachten die de workshop gaven waren hartstikke hip en hadden leuke voorbeelden. Omdat de kinderen meteen tijdens de uitleg al actief mee mochten doen was er een hoge betrokkenheid. Ook gedurende de opdracht zelf was het echt veel zelf aan de slag en kregen ze hulp waar dat nodig was. Ze mochten hun eigen niveau bepalen maar moesten wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Er was een leerkracht bij die alleen Engels sprak. Dat vonden de leerlingen superinteressant en willen in de klas nu ook meer Engels praten.”

Met Taylor Swift naar het Met Gala in New York. Net echt toch?

Met Gala in New York

De leerlingen werden in groepjes verdeeld en gingen een voorpagina-artikel van de krant maken. Elk groepje koos een onderwerp dat niet waar is, maar moesten dit wel zo geloofwaardig mogelijk overbrengen. Bijvoorbeeld: ‘Kinderen winnen de loterij’, ‘Kinderen springen uit vliegtuig na succesvol overvallen van bank’ en ‘Kinderen en juf worden uitgenodigd op het Met Gala in New York’. De foto voor het green screen moest wel realistisch zijn. Angela: “Het mochten geen reuzen of kabouters worden ten opzichte van de andere mensen op de foto, dat was nog best lastig. Ze werden ook uitgedaagd een goed stukje te schrijven. De resultaten hangen nu manshoog bij ons in de klas, ook ouders reageren hier leuk op. Ik denk dat het heel belangrijk is dat ze dit hebben gedaan. Ze weten nu wat online valkuilen zijn en beseffen beter dat niet alles is zoals het lijkt. Ze hebben zelf ervaren hoe makkelijk het is om iets wat nep is echt te laten lijken.”

Techniek op school aanbieden

Volgens Angela draagt het Technolab-bezoek bij aan de interesse van de leerlingen in techniek en helpt het haar bij het invullen van W&T op school. “Tijdens Talentenlab, wetenschap en techniek bij ons op school, laten we de 21e-eeuwse vaardigheden zoveel mogelijk aan bod komen. Sinds kort hebben we mooie materialen op school zodat kinderen van groep 1 t/m 8 kunnen leren programmeren. Met Bloxels kunnen ze hun eigen videogame ontwerpen en met Dash en Bee-Bot kunnen ze aan de hand van opdrachtkaarten de robots programmeren en opdrachten laten uitvoeren. Ook hebben we een mooie Greenscreenbox waar kinderen zelf een stopmotion-filmpje mee kunnen maken binnen het thema waarmee we aan het werk zijn. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen veel in aanraking komen met wetenschap en techniek om ze te helpen een realistisch wereldbeeld te ontwikkelen en voor te bereiden op het zelfstandig functioneren in de toekomstige maatschappij. Ik ben heel blij dat we dat de kinderen kunnen bieden. Zo’n bezoek aan de Technolabs doen we wat mij betreft te weinig. De kinderen staan zo ‘aan’ en vinden het zo leuk, de betrokkenheid is zo groot, daar moet je gewoon op doorpakken!”

“Wanneer gaan we weer, juf?” - Maak Het Met Techniek