Vaker een Technolab bezoeken? Jazeker!

Wie met de klas een Technolab bezoekt, krijgt van Maak het met Techniek een evaluatieformulier toegestuurd. Uitkomsten zijn over het algemeen gunstig en geven goede inzichten om het nog beter te doen. We delen een aantal reacties.

Van de vijf punten geven leerkrachten gemiddeld 4,5 punt aan de workshop. Leerlingen geven gemiddeld een 4,2. Het aanvragen en afstemmen van het Technolabbezoek verliep vrij vlot met 4,4 punten. Wat leerkrachten positief vinden is dat het snel online te regelen is. De ontvangst op school is bijna uitstekend met een 4,8! De instructie van de Technolabdocent kreeg ook een hoog cijfer: gemiddeld 4,6.

Interesse voor techniek
Interessant voor STO is het om te weten of de activiteit heeft bijgedragen aan de interesse voor techniek. Hier kwam een gemiddeld cijfer van 4,3 uit. Enige verklaringen zijn:

•            Zeker. In toekomst zou bijvoorbeeld techniek zoals houtbewerking e.a. ook zeker een optie zijn. Programmeren is vaak ook al aanwezig op basisscholen.

•            Enthousiasme werkt wel maar vmbo/mavo is niet erg interessant voor verschillende kinderen.

•            Ja en nee, een wel, ander niet.

•            Als kinderen nog geen interesse hadden hiervoor, is dat na dit technolab niet perse verbeterd. Heeft ook met de instelling van sommige kids te maken. Het gros van de leerlingen was erg geïnteresseerd.

•            De kinderen zouden graag nog een keer willen komen om iets te bouwen of te leren.

Invullen van W&T op school
Een ander belangrijk doel van de Technolabbezoeken is ze te gebruiken als invulling van de W&T-les. De bezoeken helpen bij die invulling met een gemiddeld cijfer 3, zowel ja als nee. Enige verklaringen zijn:

•            Mis echt nog kant techniek zoals bijv. houtbewerking.

•            Het geeft ideeën, wij hebben een eigen methode waarin wel wat meer met een product zou kunnen worden gewerkt.

•            Ik mis extra verdieping.

•            Deels, je hebt veel ruimte en materiaal nodig en dit hebben wij niet.

•            Het staat erg los van de activiteiten die we op school doen. Wellicht zou een koppeling mogelijk zijn? Bijv. verder werken op school. Al beschikken wij niet over zoveel materialen.

•            We doen als school nog te weinig met W&T.

Vaker een Technolab bezoeken? Jazeker
Op de vraag of de leerkracht het, of een nieuw, Technolab zou bezoeken wordt gemiddeld een 4,7 gegeven. Dat neigt naar een ‘zeker’, wat een bijzonder goede score is. Een van de positieve motivaties was: “Een leuke afwisselende activiteit naast ons eigen lesprogramma. Zeker leuk voor kinderen die graag ‘doen’ en dit meer zouden willen doen op school. Ikzelf ben hierin niet genoeg geschoold dus vind het erg fijn dat we hier onder begeleiding mee aan de slag kunnen.”

Vaker een Technolab bezoeken? Jazeker! - Maak Het Met Techniek