‘Tip ? Het gaan doen!’

Sinds 2020 bieden alle basisscholen het vak Wetenschap en Techniek (W&T) aan, om het tekort aan technici in de toekomst te verkleinen en de aanwas van vakmensen met wetenschappelijke en technische kennis te vergroten. Op elke school pakken ze dat anders aan.

Ook op de Beatrixschool in Huizen zijn ze ermee gestart, al zijn ze nog wel op ontdekkingstocht. Caroline Snäll-Baas (leerkracht groep 7) En Lisanne Veenstra (leerkracht groep 8) vertellen erover. ‘Wij hebben het afgelopen jaar een pilot gedraaid met de methode Blink waar W&T in verweven zit. Het is een zakenvakgerelateerde methode met aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en W&T. We behandelen dan van vakantie tot vakantie een bepaald thema schoolbreed, dus ook de kleuters doen hieraan mee’, aldus Lisanne.

Methode Blink

Blink ontwikkelt lesmateriaal dat leerlingen uitdaagt om hun talenten te ontwikkelen en de wereld te ontdekken. Lesmateriaal dat nieuwsgierig maakt en leerlingen zoveel mogelijk zelf op onderzoek uit laat gaan. Want je onthoudt iets beter als je het zelf ontdekt. Zo wordt het uitgelegd op de site van Blink en Caroline en Lisanne ervaren dat ook zo. 

Hoe werkt een raket?

Lisanne: ‘Tijdens de pilot met het thema “Wereldsterren” had een groepje leerlingen wereldster Neil Armstrong waardoor ze met techniek in aanraking kwamen. Als onderdeel van hun presentatie hebben ze een raket gemaakt met een waterfles, fietspomp, kurk, ventiel en alles wat er verder voor nodig was. Ze hebben die raket de lucht ingeschoten. Hartstikke leuk om te zien hoe ze dat doen.’

Kinderen laten onderzoeken

Caroline vertelt: ‘Onze collega Piet is op de woensdag vrijgeroosterd voor W&T en zijn lessen sluiten aan op de methode Blink. Zo heeft hij kinderen bijvoorbeeld grote katapulten in elkaar laten zetten om te kijken welke effect het wegschieten van verschillende ballen heeft. Op het gebied van elektriciteit liet hij kinderen onderzoeken wat je allemaal nodig hebt om een lampje te laten branden. Ze kregen paperclips, draadjes, een batterij en gingen op een plankje allerlei verbindingen leggen om te kijken wat er gebeurde. Want hoe werkt zo’n stroomkring?’   

Superenthousiast

Leerlingen reageren superenthousiast op dit soort uitvoerende opdrachten. Caroline: ‘Eerst het onderzoeken en ontdekken: “Hé, wat heb ik hier en wat kan ik ermee?” om daarna de verbinding te leggen met een stukje theorie. Dat vinden ze heel erg leuk en zijn erg betrokken. Dat onderzoekend en ontdekkend leren is er ook echt om de nieuwsgierigheid van de kinderen op te wekken.’ Op de vraag of ze nog een W&T-tip hebben voor andere leerkrachten antwoordt Caroline volmondig: ‘Het gaan doen! Begin maar gewoon en kijk wat er gebeurt. Niet alleen bij jezelf maar vooral bij de kinderen. Ze zijn zo creatief, die vinden overal wel een manier voor!’