Technolab-inspiratieworkshop voor Proceon-scholen

Op 27 juni was Proceon aan de beurt om een W&T-inspiratieworkshop te volgen. Zo’n 20 leerkrachten/ICT-coördinatoren kwamen bij Technolab Hilfertsheem College kennismaken met het aanbod van alle Technolabs in de regio.

W&T is onderdeel van het curriculum en sinds 2020 verplicht om aan te bieden op basisscholen, maar hoe pak je dat aan als je hier als leerkracht niet veel affiniteit mee hebt? Workshopleider Joyce Neeskens van Wismon: “Het lesaanbod in de Technolabs is gebaseerd op het W&T-curriculum en niet zomaar uit de lucht gegrepen. Bepaalde lesonderdelen, die je normaal in de klas geeft, kun je nu overslaan omdat ze al behandeld zijn in het Technolab. Die SLO-kerndoelen kun je dan gemakkelijk afvinken. Om dat in te zien, is het goed als je als leerkracht zelf zo’n les volgt in een Technolab.”

Build Your Own Robot

Na de uitleg van het lesaanbod gingen de leerkrachten dan ook zelf aan de slag met de uitgestalde instrumenten en opdrachten. Een van de thema’s bij het Technolab Hilfertsheem is Smart Health. Joyce: “Het gaat hierbij om casussen in de zorg waarbij leerlingen oplossingen gaan bedenken met behulp van technologie. Bijvoorbeeld het maken van een robot die een taak in de huishouding kan overnemen van een oudere die slecht ter been is en dankzij de huishoudrobot langer thuis kan blijven wonen.”

Betekenisvol verhaal

Deelnemer Erik Nickolson, leerkracht groep 8, ICT-coördinator en locatiedirecteur bij de Regenboog in Kortenhoef, vertelt: “Het is leuk dat wij deze mogelijkheid kregen, het is fijn om het materiaal te voelen en zien. Onderwerpen met robotica spreken altijd tot de verbeelding en als je daar een betekenisvol verhaal aan kunt koppelen, doet dat het goed. Op een basisschool heb je geen technische middelen tot je beschikking, bij een Technolab wel en als je dat kan combineren met de  begeleiding van professionals dan heeft dat een behoorlijke meerwaarde.”

Overzicht andere Technolabs

Erik was al een keer bij het Technolab van Hilfertsheem geweest met de klas en vond het vooral interessant om te horen welke invalshoek de andere Technolabs te bieden hebben. “Wij gaan de andere Technolabs meenemen in ons onderwijs indien het thema aansluit bij waar we mee bezig zijn. Bijvoorbeeld als je het over bomen en planten hebt bij Natuur, dat je naar het Yuverta gaat waar groei en bloei een thema is. Het is oprecht fijn dat de Technolabs er zijn, dat vmbo-scholen hun ruimtes beschikbaar stellen voor de doelgroep en daar de tijd voor nemen.” De rondleiding door het vmbo-gebouw is een perfecte aanvulling, meent ook deelnemer Joep van Maarseveen, leerkracht groep 7 op De 7-Sprong en bovenschools ICT-coördinator: “Dan zien kinderen wat het betekent om op zo’n school te zitten.”

Laagdrempelig

Joep nam eerder al zijn klas mee naar het Technolab van Yuverta. “Het is een laagdrempelige manier om in contact te komen met techniek en technologie. Ik kreeg een voorbereidende mail toegestuurd over de workshop; een les die je in 20 minuten kan uitvoeren. Op zich helemaal niet zo spannend en ook als je er minder affiniteit mee hebt prima te doen. De kinderen onderzochten als echte laboranten het DNA van de aardbei. Dat vonden ze hartstikke leuk om te doen. Het is compleet anders dan robotica en ontwerpen met Scratch wat we in de klas doen. En iets wat je niet zo makkelijk op school uitvoert met al die specifieke instrumenten. Dan zie je ook weer waar zo’n Technolab goed voor is.”

En nu maar gaan!

Helemaal warm gedraaid en enthousiast gingen de leerkrachten bedenken hoe ze de bezoeken voor de school kunnen organiseren. Erik: “Als locatiedirecteur heb ik de technolabbezoeken in de jaarplanning opgenomen en de leerkrachten van groep 7 en 8 op het hart gedrukt ze te gaan bezoeken.” Joep: “Het enige struikelblok kan het vervoer zijn, je moet ervoor zorgen dat je dit goed plant.” “Ik hoop ze te hebben laten ervaren hoe de lesprogramma’s in de Technolabs werken en dat het helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Dat je in de Technolabs heel veel W&T-lessen kunt volgen zonder dat je daar zelf veel kennis van hoeft te hebben en dat het ook echt iets uit handen kan nemen”, besluit Joyce.

Technolab-inspiratieworkshop voor Proceon-scholen - Maak Het Met Techniek