Een jaar geleden startte College de Brink met dé techniekopleiding van het Gooi: Duurzaam Techniek Onderwijs (DTO). Terwijl er 35 leerlingen in leerjaar 3 startten, maakten alle leerlingen van leerjaren 1 en 2 kennis met de opleiding die PIE en BWI combineert. Hiervan zijn 32 leerlingen met DTO begonnen, waaronder 3 meiden.
Docent DTO en Projectleider Sterk Techniek Onderwijs Reza Steenkamp vertelt hoe het met de vierdejaars gaat. “We zijn begonnen met het project Onderhoud en renovatie en dat vinden ze best wel spannend. We bezochten een uitgewoond huis van De Alliantie dat ze gingen schouwen. Ze maakten een plan met verbeteringen, hoe ze dat wilden aanpakken, met welke materialen, met welke arbeidstijd en te verwachten kosten. Voor de verschillende disciplines maakten ze een planning en toen werd het ‘spelletje’ echt: ze gingen het presenteren. Met hun 15, 16, 17 jaar gaan ze voor de groep staan alsof het niks is. Ons team is elke keer weer verbaasd hoe goed ze dat doen. Dan zijn we zó trots!”
Enthousiaste ouders
“Terwijl zij bezig waren met dat plan, hebben wij voorlichting gegeven aan de ouders. Omdat het de eerste lichting is die die hiermee begint, hebben we uitgelegd wat we aan het doen zijn en hoe het gaat. De ouders zijn laaiend enthousiast als ik vertel met hoeveel intrinsieke motivatie de leerlingen aan hun werkstukken werkten in leerjaar 3. Ze maakten meubeltjes die ze personaliseerden met een lasercutter. Met het merk van hun scooter, de voetbalvereniging of de foto van opa erop, is het niet meer het bijzettafeltje van school, maar helemaal hun eigen product! Het persoonlijke aspect maakt de lessen ook erg leuk.”
Denkwijze van nu en de toekomst
“De ouders zijn ook blij dat hun kinderen breder worden opgeleid, niet alleen in het vakmanschap maar ook in de beroepshouding. Het veiligheidscertificaat dat ze hier halen geeft de leerlingen een voorsprong. Deze hoeven ze op het mbo niet meer te halen en dan mogen ze tijdens hun stage al het dak op, bij wijze van spreken. Waar ze ook vrolijk van worden is dat onze denkwijze van nu en de toekomst is en niet mee van vroeger. Zo moesten leerlingen voorheen een kozijn maken voor hun examen. Maar een kozijn maken is niet meer van deze tijd: die bestel je nu kant en klaar bij een kozijnenfabriek, in de grondverf. Wij kunnen het lesmateriaal gelukkig zelf aanpassen.”
Meest gekozen uitstroomprofiel
In leerjaar 3 worden de basisvaardigheden aangeleerd van zowel BWI (Bouw, Wonen en Interieur) als PIE (Produceren, Installeren en Energie). Eind leerjaar 3 maken de leerlingen een keuze uit de uitstroomprofielen: Smartbuilder, Duurzame bouwer, All Rounder of Specialist. Reza: “De een schurkt meer tegen PIE aan en de ander tegen BWI maar de meesten kiezen voor uitstroomprofiel All Rounder omdat ze dan van beide profielen even veel meekrijgen en het maakt hun keuze op het mbo gemakkelijker. De vele kleine bedrijfjes in onze regio hebben ook het meest aan de All Rounder. Sommige leerlingen die er op stage waren, kregen gelijk al een contract of bijbaantje aangeboden.”
DTO biedt maatwerk
“Ik ben er supertrots op dat we het zo mogen doen en dat het zo gaaf ontvangen wordt. Dat we de ruimte hebben en de financiën van STO. Het neerzetten is stap 1 maar het behouden is stap 2. Wij proberen de leerlingen enthousiast te maken voor techniek, in welke vorm maakt niet uit. Er is een goede boterham in te verdienen. Het voordeel van DTO is dat je niet vastzit aan een werkplek PIE of BWI: je kan beiden doen. Als er een leerling is die voor de All Rounder heeft gekozen maar een element van de Specialist wil doen, bieden we daar ruimte voor. In de oude situatie koos de leerling een richting voor de herfstvakantie. Nu kiezen ze pas aan het eind van leerjaar 3 een uitstroomprofiel. Wij willen maatwerk bieden. Dat lukt niet altijd, maar we proberen het wel.”