STO 2: innovatie, samenwerking en instroombevordering

Een groot aantal partners en geïnteresseerden kwam op 12 februari 2025 naar de kick-off van STO 2025-2028 in het Technolab van Hilferstheem College. Directeur Gerdine Jongeneel verzorgde een warm welkom. Vertrekkend projectleider Raymond Kok blikte terug op de vorige STO-periode. Programmamanager Johan Drost presenteerde de programmalijnen en ambities voor STO 2.

Johan trapte zijn presentatie af met de doelstelling voor STO 2: “STO 2 versterkt techniekonderwijs door innovatie, samenwerking en instroombevordering”. De STO 1-resultaten worden verder uitgebouwd en er wordt ingezet op doorlopende leerlijnen. Ook stipte hij de succesvolle activiteiten aan die de volgende periode worden voortgezet. Denk hierbij aan: de Techniekdagen, het PET Event, de Techniek Challenge, het Bouwhuis en de Technolabs.

Handen uit de mouwen

Net als met techniek veelal het geval is, staken ook de deelnemers aan de handen uit de mouwen. Op verzoek van STO het Gooi liepen ze aan het eind van de informatieve middag langs de tafels in het Technolab waar pennen, stiften en grote vellen papier uitgestald lagen. Vijf vragen riepen om aandacht. Dit leverde interessante antwoorden op die hieronder te lezen zijn. Met onder meer deze thema’s gaat STO het Gooi in de volgende periode aan de slag. Daar hebben we jullie ook bij nodig. Samen versterken we techniekonderwijs en creëren we de vakmensen van morgen!

Wat is de grootste uitdaging voor het techniekonderwijs?

  • De instroom van leerlingen!
  • Het po vinden en activeren.
  • Daar beginnen waar de oorsprong ligt: bij het ontstaan van attitudes. Uit attitudeonderzoek blijkt dat het begint op de leeftijd van 9 à 10 jaar, groep 5/6 dus.
  • Dat de perceptie verandert van dat techniek alleen iets is voor vmbo naar: dat techniek iets is voor alle niveaus dus ook havo en vwo.

Hoe kunnen we techniekonderwijs aantrekkelijk(er) maken voor leerlingen?

  • Onderwerpen kiezen die tot de verbeelding spreken.
  • Uit eigen motivatie techniek stimuleren.
  • Ook richten op meiden.
  • Het eindproduct ook laten gebruiken, zien dat het waarde heeft doordat het gebruikt gaat worden.

Welke rol kunnen bedrijven spelen in het opleiden van toekomstige mensen?

  • Kennis bijbrengen.
  • Leveren van materiaal, gereedschap, machines in bruikleen.
  • Gastlessen
  • Vakmensen inde klas die workshops geven.
  • Docenten bijscholen

Wat hebben scholen en docenten nodig om techniekonderwijs te versterken?

  • Training
  • Ontwikkeltijd
  • Meer kennisdeling
  • Ruimte om te mogen proberen/uittesten
  • Een goed netwerk

Wat draag jij bij aan STO 2?

  • STO inzetten om techniek binnen zorg en welzijn bekender en aantrekkelijker te maken.
  • Bewustwording dat techniek binnen zorg en welzijn heel belangrijk, zo niet essentieel is
  • Aantrekkelijke workshops die zowel op po als vo goed worden ontvangen. Samen maken we deze programma’s sterker.

STO 2: innovatie, samenwerking en instroombevordering - Maak Het Met Techniek