Op inspiratiereis naar Dubai

Het gebeurt niet vaak dat je door je directeur op inspiratiereis naar Dubai wordt gestuurd. Ruud Ruigrok, docent Bouwen Wonen en Interieur en intern projectleider STO bij Hilfertsheem College in Hilversum: ‘Als de World Expo in Brussel was, waren we ook gegaan.’

Ruud ondersteunt het initiatief waarbij docenten ook eens buiten de school gaan kijken naar wat er in de wereld gebeurt op gebied van techniek, technologie en duurzaamheid. Om de ervaringen in te zetten bij het toekomstbestendig maken van de school.

Dubai World Expo 2022

In het kader van de ontwikkeling van de technolabs, samenwerken en duurzaamheid gingen 35 docenten, waaronder drie van Hilfertsheem, drie van College de Brink en vier van Yuverta op inspiratiereis. Ruud: ‘Wij mochten drie dagen rondlopen op de Dubai World Expo met als thema: ‘connecting minds, creating the future’. Hoe de landen zich presenteerden liep sterk uiteen: van een simpele landpromotie tot een ‘attractie’ waarvoor mensen zes uur, in de brandende zon, in de rij stonden. Veelal spectaculair maar weinig inhoudelijk. Nederland gaf als een van de weinige landen antwoord op een probleem: wat doen we aan watertekort.’

Binnenin de kegel van het Nederlandse paviljoen.

Het Nederlandse paviljoen

Ruud vond het Nederlandse paviljoen erg indrukwekkend. ‘De materialen waar het paviljoen van gebouwd was waren geleased van bouwbedrijven, zodat ze hergebruikt konden worden. Met de inzet van slimme technologie gebruikten ze water om planten te voeden. Die planten kun je eten dus heb je, met water, water gemaakt. Wel 1000 liter per dag. Midden in het paviljoen hing een grote kegel helemaal bedekt met die eetbare planten. Binnenin de kegel, waar het donker was, groeiden zwammen waar isolatiemateriaal van wordt gemaakt. Door middel van een interactieve presentatie werd je, al wandelend, door ‘deze oplossing’ heengeleid, echt heel mooi!’

En, hoe was het?

De groep Dubai-reizigers is aan het eind bij elkaar gaan zitten om te inventariseren wat ze hadden opgehaald en hoe ze om zouden gaan met de vraag: “Hoe was het?” Ruud: ‘Persoonlijk: het waren hele zware dagen, we hebben meters gelopen. Wat betreft het evenement, samengevat: het was een fictieve wereld van tegenpolen, een plek waar 25 miljoen mensen komen en voor ieder wel iets interessants te beleven is. We zijn geïnspireerd, hebben veel gezien en meegemaakt en dat nemen we allemaal mee naar school.’

Techniekonderwijs

Hoe zich dat vertaalt in techniekonderwijs? Ruud: ‘Ons onderwijs is een blauwdruk van de situatie 50 jaar geleden. Wij moeten op een manier onderwijs gaan geven dat recht doet aan hoe onze jongeren ontwikkeld zijn de afgelopen twee decennia. De behoeften van onze leerlingen zijn anders evenals de uitdagingen voor de toekomst. Dat betekent dat je het onderwijs daarop in hoort te richten. Wat mij betreft moeten we ruimte maken en meer maatwerk bieden. Bijvoorbeeld kijken of kinderen meer op tempodifferentiatie hun werk kunnen doen in plaats van collectief in klassen. De docenten van Yuverta kwamen tot de conclusie dat ze qua digitalisering eigenlijk al heel ver zijn.’

Een concreet vervolg

Na de zomer wordt het Technolab op Hilfertsheem geopend. Ruud: ‘We willen er twee Technolabs van maken. Een voor filmopname, samenwerken, economie en ondernemen. De ander richt zich op zorg en welzijn. Liefst maken we van de school één groot Technolab. Op die manier krijgen we meer ademruimte voor onze nieuwe generatie.’ Om het vuurtje te laten branden heeft Ruud een idee voor een vervolg. ‘Samen met de Dubai-docenten van College de Brink en Yuverta zou ik een conferentie met het thema ‘connecting minds, creating the future’ willen organiseren. Leerlingen kunnen vragen stellen over de Dubai Expo. Wij komen erachter wat er bij hen leeft.’

De met eetbare planten begroeide kegel op het Nederlandse Paviljoen.