“Nu wil ik zelf ook naar het vmbo!”

Leerkracht van De Regenboog in Kortenhoef Lisette Groen bezocht het Technolab van College de Brink met groep 7. Ze vindt het allemaal goed in elkaar zitten. “De kinderen vonden het heel erg leuk. En ik ook. Ik zou zelf wel naar het vmbo willen”, grapt ze.

“Voor kinderen op de basisschool is de middelbare school een abstract begrip, zeker als ze geen oudere broer of zus hebben. Dan is het alleen ‘een groot gebouw’. Maar ze moeten wel gaan kiezen. Dus voor ons heeft een bezoek aan het Technolab een dubbel doel. Met zoiets leuks en leerzaams als dit, op een vmbo-locatie, krijgen ze meteen ook een beeld bij een middelbare school. De Technolab-lessen vonden plaats in twee lokalen afgezonderd van de rest van de school. Hierdoor bleef de confrontatie met de middelbare scholieren minimaal. Het geeft ze een veilig gevoel.”

Methode wereldoriëntatie

Voor groep 7 van De Regenboog valt het aanbod van dit Technolab in de lessenreeks van de methode wereldoriëntatie (Naut-Meander-Brandaan) met als thema huizen bouwen. Bij techniek gaat het om het subthema ‘Het ideale huis bouwen’. Voor geschiedenis gaat het over de Romeinen: wat bedachten zij allemaal, bijvoorbeeld qua verwarming en riolering. Voor aardrijkskunde gaat het over klimaat en wat dat voor bouwen betekent. Lisette: “Met de les Smart City valt voor ons alles samen. De kinderen bouwden een driedimensionale stad op de computer waarbij auto’s rondreden. Er was zelfs een brandweerauto op weg naar de brand. Wat het echt heel tof maakte was de VR-bril waarmee je door je eigen stad kon rondlopen.”

Robotauto programmeren

“Een tweede opdracht was het programmeren van een robotauto met Cospaces. Dat programma is iets moeilijker dan Scratch, maar hier hadden ze vorig jaar al mee gewerkt. De auto kon uiteindelijk rondrijden en stopte uit zichzelf als hij ergens tegenaan dreigde te rijden. Dan keerde hij vanzelf om. Hier waren ze het grootste deel van de tijd mee bezig. Dat was heel leuk, de kinderen vonden het fantastisch. Mijn tip is: geef ze ook nog de tijd om zélf dingen te programmeren. Zodat de ene auto iets anders kan dan de andere. Dan kunnen ze meer de diepte in. Zo was het met de Smart City leuk geweest als de verkeerlichten echt gebrand hadden, maar hier kwamen ze niet aan toe.”

Leuke leerzame ochtend

Het enthousiast maken van kinderen voor techniek is zeker gelukt volgens Lisette. “Ze hebben een leuke leerzame ochtend gehad, vonden het niet saai of moeilijk. Als ze iets te mopperen hadden was het omdat ze even niet aan de beurt waren. College de Brink kiest als school bewust om naar de toekomst te kijken. Want waar staan we over 20 jaar? Dat wat onze technici dan moeten kunnen, willen zij ze aanleren. Dat is als leerkracht goed om te ontdekken. Na de lessen in het Technolab kregen we een rondleiding door de technieklokalen. Dan is het heel mooi om te zien dat een aantal kinderen bijna ‘licht gaan geven’ als ze daar rondlopen, zo leuk vinden ze het!”

“Nu wil ik zelf ook naar het vmbo!” - Maak Het Met Techniek