“Misschien wil ik architect worden”

Vier vmbo-scholen in het Gooi hebben zich in de challenge ‘Small home’ gestort, waarbij ze een kleine, duurzame woning moeten ontwerpen voor de gemeente Huizen. Ze kunnen hun oplossingen inzenden tot 29 november. Maak het met Techniek was op bezoek bij een van de deelnemers: mavo 3 van de Huizermaat.

De mavo 3-klas van de Huizermaat werkt tijdens mentoruur aan de challenge. Docent Willem vertelt: “We doen al voor het vierde jaar mee en we vielen bijna elke keer in de prijzen. Via dit project nemen we ze mee in het proces van samenwerken en presenteren, wat ze volgend jaar ook met hun profielwerkstuk moeten doen. Met wie werk je graag samen, wat houdt overleggen in, hoe verdeel je de taken? Uiteindelijk moet het één geheel worden dat je samen gaat presenteren. Voor de kerstvakantie gaan de vierdejaars hun profielwerkstukken aan de derdejaars presenteren. De derde klassers mogen dan hun kritiekpuntjes delen en staan volgend jaar zelf voor deze opgave.”

Wat is een perceel?

Aan het begin van de les vraagt docent Sarah klassikaal wat de groepjes tot nu toe hebben geleerd van de challenge. Leerlingen roepen: hoe je een moodboard maakt, welke oppervlakte je kiest en hoe je iets op schaal maakt. Dat is al heel wat. Sarah vraagt: “Wie kan mij uitleggen wat een perceel is?” Dat blijkt best een ingewikkelde term. Willem illustreert: “Bij het programma De rijdende rechter hebben ze het wel eens over een schutting van de buurman die 3 centimeter te ver op hun perceel staat. In Nederland is bij het Kadaster op de centimeter nauwkeurig vastgelegd welke grond van jou is als je een huis koopt. En dus ook tot waar de schutting hoort te lopen.”

Waar moet je allemaal rekening mee houden?

Het perceel waar de small home op komt te staan is in ieder geval groot genoeg. Wel is het zaak voor de leerlingen om te onderzoeken hoe ze de 35 m2 die ze tot hun beschikking hebben indeelt. En waar het huisje komt te staan. Wil je veel of weinig ruimte aan de voorkant? En waar komt de voordeur? Hoe maak je het huis duurzaam? De leerlingen maakten al een lijstje waar ze rekening mee moeten houden en zijn druk in de weer met schetsen en interieur ideeën opdoen. Dat laatste vinden ze vooral erg leuk.

3D-ontwerpprogramma

Rody gebruikt een programma waarmee je je schets in 3D kunt zien. Een tip van Sarah. Hij vertelt: “Ik heb er een wenteltrap in staan. Het huis mag 3 meter hoog worden dus misschien maak ik wel een verdieping. De muren worden matzwart. We leggen het dak vol met zonnepanelen en wij willen geen gasfornuis maar een warmtepomp. Die komt in de berging. De ramen worden van geïsoleerd glas. Ja, ik vind het leuk om aan te werken.”

Prinsessenhuis

Bij het groepje van Hala ligt een mooie tekening met een kleurrijke legenda. Ze vertelt: “Misschien wil ik architect worden, dan kan ik veel tekenen en veel zelf maken. Met je handen werken vind ik heel fijn. Beter dan steeds te moeten lezen.” Dan stelt ze haar groepje voor om karton te gaan halen in het handvaardigheidslokaal. “Het lijkt mij leuk om een model van papier te maken. Dan zie je beter hoe het eruit gaat zien. Hoe denken jullie over een prinsessenhuis?”

Kennismaken met techniek

Willem merkt op dat het duurzame aspect wel lastig voor ze is. Daar hebben ze niet veel mee en het is best ingewikkeld. “Maar ze doen het wel, hoe moeilijk het ook is. Al komen ze niet altijd met de juiste dingen, het is sowieso leerzaam en goed dat ze kennismaken met techniek. Wij gaan ook met ze naar de Techniekdagen omdat we ze willen laten zien dat je van beroepen in de techniek niet standaard vieze handen krijgt. Denk bijvoorbeeld aan de biotechniek. Een meisje op school combineerde techniek met de zorg en is instrumentmaker geworden in de revalidatiehoek. Zij maakt bijvoorbeeld protheses. Tijdens een voorlichtingsdag op de mbo vertelde ze er enthousiast over, echt superleuk!”

Zet de Groene Wereld aan

Met dit Invented by All-project krijgen mavo-leerlingen in ’t Gooi de kans om kennis te maken met technische beroepen en te werken aan een levensecht vraagstuk van een organisatie uit de regio. Challenge Small Home is onderdeel van Sterk Techniekonderwijs het Gooi en mede mogelijk gemaakt door Maak het met Techniek en door cofinanciering van Wij-Techniek. Met dit project sluit STO het Gooi zich aan bij het initiatief Zet de Groene Wereld Aan van de provincie Noord-Holland.

“Misschien wil ik architect worden” - Maak Het Met Techniek