Volgens docent geschiedenis en maatschappijleer op de Fontein (pre-lyceum en mavo-onderwijs) Dick Sinkeldam, zou LOB het belangrijkste vak van zijn school moeten zijn. Het is niet voor niets “voorbereidend mbo”.
‘Iedere docent zou lestijd moeten besteden aan het vak in relatie tot het beroep. Want waarom heb je Frans, NASK of geschiedenis nodig? LOB zou het fundament moeten zijn van de school.’ LOB kan een stuk uitdagender gegeven worden vindt Dick, zodat het meer gaat leven binnen de school. ‘Want om voor de zoveelste keer te vertellen wat je beste eigenschap is en wat je het moeilijkste vindt, gaat vervelen en blijft uiteindelijk te abstract.’
Kennis binnen de school
Dick heeft wel een idee om LOB naar een hoger plan te tillen. ‘Er is al veel kennis binnen de school en het is jammer als dat niet gebruikt wordt. Laat bijvoorbeeld alle docenten tijdens een studiedag een stukje schrijven over hun vak en dat aan elkaar presenteren. Dan zien ze het belang in tussen LOB en hun vak. Vervolgens vertellen de docenten aan de klas hoe zij in hun functie terecht zijn gekomen en wat hun vak zo leuk maakt. Als je alle uren die normaal in LOB gaan zitten verspreidt over “allemaal een uurtje” dan blijft er tijd over voor coaching. Want zeker in de derde klas is het belangrijk hier voldoende tijd aan te besteden.’
Portfolio
Een idee dat in ontwikkeling is op de Fontein is dat van een portfolio. Dick: ‘Dat vind ik heel goed. Het is een boekje met dingen die de leerlingen gedaan hebben na vier jaar vmbo dat ze mee kunnen nemen naar hun mbo-opleiding. Voeg daar een sollicitatiebrief, een cv en een visitekaartje aan toe en dan heb je iets heel moois en praktisch voor de kinderen. Bovendien nuttig voor in de toekomst. Het vergroot de kans om aangenomen te worden en ouders kunnen het bewonderen. Het is ook nog eens een mooi visitekaartje voor de school.’