De ambassadeurs van Maak het met Techniek waren bij verschillende basisscholen te gast waar ze de leerlingen uitdaagden met een interessante techniek-quiz en een spannende workshop. Leerkrachten groep 7/8 Marsha Koteris van de Paulusschool en Janet van Hees van de Sterrenschool in Hilversum vertellen erover.
Marsha: “Techniek staat bij ons niet vaak op het programma dus ik vind het een leuk initiatief. Op deze manier kan je er aandacht aan besteden zonder dat je er als leerkracht veel voor hoeft te doen. Het was een leuke en makkelijke techniekles in een goed opgezette, afwisselende ochtend. Ik vond het ook heel leuk dat vmbo’ers de les gaven. Zij zijn jong, geven een goed voorbeeld en het contact met de kinderen is snel gelegd. De drie meiden die bij ons waren vonden het wel even spannend maar met een beetje bijspringen deden ze het heel goed. Het tempo zat er goed in en de kinderen hebben het als heel leuk ervaren.”
Weer eens iets anders
Ook Janet pakte de afspraak met de ambassadeurs met beide handen aan. “Ik ben altijd op zoek naar iets anders, naast de standaard vakken die we op school hebben, daar past dit heel goed in. Een meisje begeleidde de les. Het is niet een groep die je gemakkelijk voor je wint maar zij deed het hartstikke goed. Er zat een maximum aan het aantal marshmellows dat ze mochten gebruiken, dat maakte de workshop extra uitdagend.’
Nuttige les
De leerkrachten vonden de informatie van de ambassadeurs ook nuttig. Marsha vertelt: “Tijdens de quiz werd het de kinderen duidelijk wat er allemaal bij techniek hoort. Dat verruimde hun blik. Je hebt wel eens ouders die kinderen pushen gelijk een zo hoog mogelijk niveau te doen. Via deze weg zien de kinderen dat je op het vmbo ook goed en leuk onderwijs kan krijgen waar je ook interessante richtingen op kunt gaan, en ook op een hoger niveau”. De informatie van Maak het met Techniek heeft ook bij Janet de ogen geopend. “Ik dacht dat techniek vooral gekoppeld is aan wat lager opgeleiden. Toen ik de folder las bleek dat ik hiermee op een verkeerd spoor zat. Ook als je naar de universiteit gaat kun je voor techniek kiezen. Ik ben daar toen ook met de kinderen op ingegaan.”
Imago van techniek
Janet denkt dat de kinderen nu meer openstaan voor (een opleiding in de) techniek. Dat komt ook omdat ze als juf alle mogelijkheden openhoudt en zich flexibel opstelt. “Als je iets met techniek in de klas doet, is een doe-opdracht het meest geschikt. Zoals dat bouwproject ‘dorp van de toekomst’ wat de ambassadeurs meenamen. Soms denk ik dat ze er te oud voor zijn, maar dit vinden ze hartstikke leuk om te doen!” Ook Marsha denkt dat het bezoek een positieve bijdrage heeft geleverd aan het imago van techniek. Al denkt ze dat er meer voor nodig is om er op de lange termijn iets van te merken. Marsha: “Ik denk dat er hiervoor meer scholing nodig is voor leerkrachten. Want: hoe bouw je zo’n les op, waar begin je mee en hoe ziet de leerlijn eruit? Er webinars over volgen zou ook wel helpen. Sommige leerkrachten zien het als iets ingewikkelds dat ver van hun eigen activiteiten afstaat terwijl dat niet zo hoeft te zijn.” Al zijn Marsha en Janet zich bewust van de kansen, er is duidelijk nog veel winst te behalen in het W&T-onderwijs.