“Kinderen krijgen beter beeld van wat ze op het vmbo doen”

Als schoolkeuze aan de orde is voor de groep 8-leerling op de Beatrixschool in Huizen, komt regelmatig ‘iets met techniek’ naar voren. Dat komt door de W&T-lessen die ze er vanaf groep 1 om de week krijgen. Wat ook helpt is een bezoek van de Maak het met Techniek-ambassadeurs volgens Caroline Snäll-Baas (leerkracht groep 7) en Lisanne Veenstra (leerkracht groep 8).

“Ze waren allebei heel bevlogen en enthousiast” vertelt Caroline. “Eén ervan was een oud-leerling van ons. Hij deed het zo goed, hij zou een techniekdocent moeten worden! De kinderen reageerden er heel leuk op. De ambassadeurs maakten op een eenvoudige manier inzichtelijk wat zij leren op hun school. Ik zag het kwartje bij onze kinderen vallen: ‘Oh dus dat doen ze op die school en dat leren zij’. Veel kinderen vinden dat supergaaf.”

De kracht van kinderen

Lisanne denkt dat de kinderen nu een beter beeld krijgen van wat ze op het vmbo doen. “Dat merk ik ook tijdens de W&T-lessen bij ons op school, je ziet er de kracht van kinderen naar boven komen. Het is interessant om te zien hoe een kind leert: uit de boeken of toch liever praktisch. Tegen de tijd van het schooladvies heeft het een bepaalde verwachting welke kant het op wil.” Caroline: “Als ik tijdens kindgesprekken vraag wat ze het allerleukste vinden, dan geven er altijd een paar W&T aan. Lisanne: “Ik denk dat de combinatie van verhalen van de Maak het met Techniek-ambassadeurs en technieklessen de kinderen veel meer inzicht geeft.”

Geen tijdsdruk Het informatiepakket met opdracht voor de leerlingen ‘Bouw een dorp van de toekomst in de klas’ was goed en overzichtelijk. Caroline: “Ik ben nog niet met het bouwpakket begonnen, het paste niet in mijn programma. Maar ik vind het wel een superleuke opdracht. We gaan ‘m zeker nog doen.” Lisanne heeft ’m expres bewaard omdat het over schalen gaat. “Ik wil het combineren met het rekenblok dat daarover gaat. Het is fijn dat je zelf kan bepalen wanneer je dit inzet. Dan heb je geen tijdsdruk.”