Het Technolab-bezoek verdiepen in de klas

Op de PCBS Rehobothschool in Huizen staat Onderzoekend & Ontwerpend leren centraal en op de PCBS Beatrixschool krijgen leerlingen techniekles als apart vak. Voor leerkrachten groep 8 Tim Werson (Rehobotschool) en Lisanne Veenstra (Beatrixschool) is het daarom vanzelfsprekend dat je aandacht besteed aan W&T. En dat zou op alle scholen zo moeten zijn, vinden zij. Daarom zetten zij zich in om een lesprogramma te ontwikkelen dat aansluit op het bezoek aan de Technolabs.

Lisanne: “In de techniekles zijn we bezig met een strip die tot leven komt door de losse tekeningetjes te laten bewegen, dan weer leren ze een Ozobot programmeren, onderzoeken ze hoe bellenblaas werkt of laten ze een speelgoedauto rijden met behulp van een ballon. Het is zo leuk om te zien hoe enthousiast de kinderen worden van het zien hoe iets werkt.” Tim: “Ze leren bij ons op school met hout werken met behulp van hamers en zagen en binnenkort komen daar boormachines bij.”

Met je handen werken

Lisanne en Tim zijn gemotiveerd om hun leerlingen W&T bij te brengen. Lisanne: “Als je ziet hoe enthousiast kinderen zijn op het PET Event – waar ze met hun handen werken – schept dat mogelijkheden voor hun toekomst. Als school willen we het creatief denken bij leerlingen stimuleren en bij eventuele advisering voor het vo ook kijken op welke manier een leerling graag leert: door de boeken in de duiken of door te doen.”

Naar de Technolabs

Twee groepen 7 van de Rehobothschool hebben vorig jaar al enkele Technolabs bezocht. Er staan er voor dit schooljaar een aantal gepland. Tim bezocht vorig jaar Technolab College de Brink. Tim: “Ze mochten een eigen wereld ontwerpen op de computer die ze door een VR-bril konden zien. Dat was heel leuk. In de klas zijn er ook een aantal bezig met, bijvoorbeeld, games ontwerpen. Het is leuk om te zien waar kinderen enthousiast van worden. Tijdens de Dutch Media Week vond een aantal het echt leuk om met camera’s en microfoons te werken. Misschien is dat wel wat voor ze in de toekomst.”

Inspiratiesessie

Voor de zomer was Lisanne met collega’s aanwezig bij een Technolab-inspiratiesessie bij het Hilfertsheem College. Lisanne: “Echt heel leuk om te zien wat de Technolabs aanbieden en welke mogelijkheden er allemaal zijn. Het is anders dan als je met kinderen gaat. Nu konden we er eerst zelf in duiken en ontdekken waar je tegenaan loopt en enthousiast van wordt. Het was ook leuk om de mensen van het Technolab zelf te ontmoeten en te zien hoe bevlogen ze zijn.”

Lesmateriaal ontwikkelen

“STO het Gooi heeft ons, via het ict-netwerk van Ichtus, gevraagd om mee te denken hoe we W&T kunnen laten leven in de klas”, vertelt Tim. “We willen eerst onderzoeken wat de blokkades zijn om de Technolabs te bezoeken bij de leerkrachten hier in de buurt. Dan willen, na overleg met de mensen van de Technolabs, lesmateriaal gaan ontwikkelen.” Lisanne: “Het zou het mooiste zijn als je met groep 7 of 8 het Technolab hebt bezocht, je als leerkracht iets hebt waar je mee verder kunt. Een verdieping op het bezoek aan de Technolabs. Er zijn vier Technolabs, stel dat je 1 of 2 vervolglessen creëert waarmee ze zelf in de klas aan de slag kunnen gaan, heb je jaarlijks 8 tot 12 lessen. En daarnaast kijken wat er vanuit de Technolabs mogelijk is wat betreft het huren van materialen.”

W&T integreren in de les

Tim: “Ik denk dat het vooral belangrijk is om alle groepen 7 en 8-leerkrachten in het Gooi te laten proeven van de mogelijkheden van de Technolabs. Hun te laten bedenken wat ze willen inzetten in de klas om het voor de kinderen zo leuk mogelijk te maken. Vervolgens gaan we kijken hoe we de kinderen daarin meenemen door er vervolglessen aan te koppelen.” Lisanne: “Op termijn moet routine een rol gaan spelen. Dat W&T, maar ook Digitale geletterdheid wat vaak in elkaar overloopt, geen losstaand onderwerp is, maar geïntegreerd is in de lessen. Niet iets ‘wat erbij komt’. Dat is, wat mij betreft, de stip aan de horizon.”  

Het Technolab-bezoek verdiepen in de klas - Maak Het Met Techniek