De Techniekambassadeurs, vmbo-leerlingen die basisschoolleerlingen enthousiasmeren voor techniek, zijn al bij verschillende groepen 7 en 8 in het Gooi lang geweest en de reacties zijn ronduit positief. Op 25 oktober bezochten zij groep 8B van de Minister Calsschool in Naarden. Leerkracht Michaëla van Woensel vertelt erover.
“Omdat het voor dit groepje Techniekambassadeurs de eerste keer was, waren ze wel een beetje zenuwachtig. Maar na een paar aanwijzingen van de begeleider verliep het soepel.” Na een introductie en Kahoot-quiz mochten de leerlingen zelf aan de slag met techniek (marshmallow challenge). Michaëla: “Het bouwen met spaghetti vonden ze het leukst. Ze gingen gelijk out-of-the-box denken om creatief met de regels om te gaan. Het bouwwerk mocht niet aan het plafond gehangen worden, om zo hoog mogelijk te komen, maar mocht het dan wel aan je haar hangen?”
Kennismaken met techniek
Deze manier van kennismaken met techniek spreekt Michaëla aan. “Als je bij ons in de groep vraagt: ‘Wat is een technisch beroep?’, dan komen ze niet verder dan ingenieur of architect. En dan wordt het lastig om je goed te oriënteren op de middelbare school. Deze workshop is een leuke, actieve manier om de wereld van techniek voor hen te openen.”
Infopakket en bouwopdracht
Iedere klas die meedoet aan dit Maak het met Techniek-project krijgt een doos vol kleurrijke informatie voor leerkracht, leerling en de ouders thuis. Er zitten vrolijke posters bij en een bouwopdracht die de leerkracht zelf kan inplannen. “Ik heb de inhoud van de doos eerst even op mijn gemak bekeken en de handleiding van de bouwopdracht erbij gepakt voordat ze aan de slag gingen. Ik zag gelijk dat je er vele kanten mee op kunt. Het is een hele goede basis voor een heleboel lessen en doelen. Je kunt er een heel groot project van maken en je bijvoorbeeld op duurzaamheid richten. Zelf heb ik de opdracht klein gehouden en besteden er een paar uur aan. De huisjes zitten nu met elastiekjes en wasknijpers in elkaar, de lijm kan nu drogen. De bouwplaten die ik overhad gaan naar groep 6 en 7, die gebruiken het weer voor een ander thema. Waarom zou je het wiel uitvinden als we met elkaar kunnen delen wat we hebben?”
Oriëntatie op de middelbare school
Michaëla concludeert: “Ik denk dat het doel van ‘openstaan voor techniek’ heeft gewerkt want ze kijken er nu op een andere manier naar en ze vonden het interessant. Mijn leerlingen beseffen nu: ‘misschien moet ik naar een middelbare school gaan kijken die techniek ook echt aanbiedt als vak zodat ik daarmee verder kan’.” Missie geslaagd!