Een leerkracht voor W&T

W&T staat sinds 2020 bij alle basisscholen op het menu. De meeste leerkrachten integreren wetenschap en techniek in hun bestaande lessen zoals rekenen en taal. Er zijn ook leerkrachten die er speciaal voor worden ingeroosterd. Zo hebben ze op de Beatrixschool in Huizen een echte W&T-leerkracht: Piet Meulenbelt. 

Piet: ‘Deze kans kwam precies op het juiste moment. Ik zit al x jaren in het onderwijs en vind kinderen geweldig, toch had ik behoefte aan verandering. Ik werd een beetje zeurderig, ken je dat?’ Van zijn directeur mocht Piet op de woensdagen met praktijklessen aan de gang in een speciaal W&T-lokaal en hiermee zoveel mogelijk ervaring opdoen. Bij het bepalen van beleid en visie neemt de school Piets ervaringen mee.  

De lessen van Piet

Op een woensdag bereidt Piet de les voor de onderbouw voor, die hij de week erna geeft. De daarop volgende weken doet hij hetzelfde voor de bovenbouw. Op een woensdag tussendoor verdiept hij zich in de materie door bijvoorbeeld een school te bezoeken die al heel ver is met W&T.
Piet over zijn lessen: ‘Van de drie kwartier per groep begin ik met een klassikale inleiding van 10 minuten. Daarna maak ik vier of vijf groepjes met elk een andere opdracht waarvoor ik thuis materiaal heb voorbereid en uitgetest. Dan gaan ze aan de slag. Ik loop met de leerkracht rond voor aanwijzingen of hulp. Na 5 minuten wisselen ze van opdracht. Ze vinden het grandioos!’

Schakelbordjes 

Voor het onderwerp elektriciteit maakte Piet 13 schakelbordjes. ‘Ik monteerde een batterij, twee fittingen voor lampjes, met paperlips en punaises op een plankje hout. Aan de hand van een schematekening kunnen de kinderen, per tweetal, leren hoe ze een serie- of parallelschakeling maken. Ze proberen van alles uit en ervaren wat wel en niet lukt. De leerlingen duiken erop, zijn dolenthousiast, gaan met elkaar in discussie en zijn supertrots als het gelukt is.’ 

Katapulten

Ook stelde Piet zelf katapulten samen om een proef te doen hoe ver en hoe hoog je met drie kogeltjes, van kindvriendelijke materialen, kan schieten. ‘Ik bevestigde een stuk behang op de muur met op elke 10 cm een lijn. Zo konden ze bijhouden hoe hoog ze kwamen. Op de grond tekende ik een roos op het papier waar ze de kogels in vastgelijmde bakjes konden mikken. Ze hielden bij welk materiaal het beste en miste werkte en moesten interpreteren waarom.’ 

Wat als je niet handig bent?

Er zijn gelukkig ook simpelere projectjes te bedenken vertelt Piet. ‘Mijn collega is vliegtuigjes met ze gaan vouwen. Een mooie opdracht is dan: “Ontwikkel een vliegtuig dat zo lang mogelijk in de lucht blijft. Waar moet het aan voldoen?” Je ontkomt niet aan een voorbereiding, maar dat moet ook bij taal en rekenen. Alleen moet je hierbij op zoek naar spulletjes. Piet raadt aan: ‘Gebruik goedkoop herbruikbaar spul waarmee kinderen de opdracht thuis kunnen herhalen.’ Goedkoop spul komt bij de Action of Xenos vandaan. 

Materialen uit de tuin

Soms haalt Piet zijn materiaal gewoon uit zijn tuin. “Ik maakte vishengeltjes van wilgentakjes voor het onderwerp magnetisme en nam lavasteentjes mee toen we het hadden over steensoorten. Ze mochten een steentje bij me ophalen als begin van een stenenverzameling. Er zijn er wel 25 langs geweest. Het werkt goed als je iets mee kunt geven. Het doet er niet toe wat er uiteindelijk gebeurt met die stenen. Een enkeling raakt geïnteresseerd en verdiept zich erin. Daar doe je het voor!’

Voldoening

Piet is enorm enthousiast over zijn ‘nieuwe vak’: ‘Het is een hele nieuwe start voor mezelf waaruit ik veel voldoening haal. Collega-leerkrachten vinden het geweldig en delen de reacties van leerlingen. Ik raad ze altijd aan om foto’s te maken en naar hun ouders te sturen. Zo krijgen we ook leuke reacties van de ouders. Dat werkt weer door ter promotie voor de school. Hopelijk zeggen ze op den duur op alle vijf de Ichtus-scholen, waar de Beatrixschool er een van is: “Wetenschap en techniek? We gaan naar Piet toe!” En ik word dan weer ingeschakeld voor projectjes waar we allemaal lol in hebben.’