Alle Hilversumse brugklassers mediawijs!

Alle brugklassen in de gemeente Hilversum krijgen dit schooljaar (2024/2025) een mediawijsheid-workshop bij Beeld & Geluid. 1.500 Brugklassers en hun docenten leren tijdens deze dag onder andere de technieken die nieuwsmakers gebruiken om mensen te beïnvloeden. Door deze technieken te herkennen kunnen jongeren beter onderscheid maken tussen desinformatie en betrouwbare informatie.

Foto: Paul Ridderhof

Het programma ‘Heel Hilversum Mediawijs’ is een unieke samenwerking tussen de gemeente en Beeld & Geluid. Hiermee is Hilversum de eerste stad in Nederland waar alle brugklassen het komende jaar getraind worden in mediawijsheid. Het programma, ontwikkeld in het kader van de viering van 600 jaar Hilversum, werd donderdag geopend door zes brugklassen van het Hilfertsheem College uit Hilversum.

Nepnieuws herkennen

Wethouder Gerben van Voorden (Onderwijs): “Het is zo belangrijk om jongeren te leren hoe desinformatie tot stand komt en hoe je via sociale media beïnvloed kan worden. Een antenne hiervoor ontwikkelen is cruciaal voor onze samenleving. Mediawijze leerlingen zijn minder gevoelig voor polariserende eenzijdige berichten.”Bij Beeld & Geluid hebben ze de expertise om dit voor elkaar te krijgen. Helen Meijer, hoofd educatie Beeld & Geluid: “De jongeren leren bij Beeld & Geluid onder andere hoe nieuws gemaakt wordt door journalisten en hoe dit verschilt van het nieuws dat influencers brengen. Daardoor nemen zij beter geïnformeerd deel aan online en offline gesprekken en begrijpen zij de waarde van media voor de democratie.”

Passend programma voor scholen

Hilversum wordt gezien als dé mediastad van Nederland, dus is dit de eerste stad waar alle brugklassers deze mediaworkshops kunnen volgen. Samen met scholen heeft Beeld & Geluid per school een passend programma ontwikkeld. Ze volgen een workshop over desinformatie, influencing of filterbubbels waarin ze de mechanismen achter online media leren herkennen die hen beïnvloeden, zogenaamde ‘prebunking’. Als mensen opzettelijk een klein beetje nepnieuws krijgen voorgeschoteld, voorzien van een factcheck, zullen ze, tegen de tijd dat ze gelijksoortig nepnieuws elders tegenkomen, eerder snappen dat het niet klopt. Deze methode is ontwikkeld door Cambridge University en blijkt beter te werken dan het zogenaamde debunking: voorbeelden geven van nepnieuws. Daarnaast brengen de leerlingen een bezoek aan het interactieve Mediamuseum.

Alle Hilversumse brugklassers mediawijs! - Maak Het Met Techniek