Afronding project ‘Ontwerp je Tiny house’ mavo/havo 1

Meten, tekenen, knippen, passen. De mavo/havo  1-leerlingen zijn tijdens het Project van de vakken Wiskunde en Art & Design Ontwerp je Tiny van Anouk Bijvank druk in de weer met het ontwerpen en tekenen van hun Tiny houses. Het is de laatste les die ze hieraan besteden dus hier en daar is het een beetje doorbuffelen.

Het maken van de plattegrond van het Tiny house is op schaal 1:30. Dat meten is nog best een klus, vinden de meeste leerlingen. Zo merkt een leerling op: ‘Het inrichten vind ik wel leuk maar het opmeten en zo heel precies zijn, vind ik minder’. Een ander zegt: ‘Ik zou het liever gelijk gaan bouwen, ik vind tekenen niet leuk.’ Docent Anouk vertelt: ‘Een goede plattegrond vraagt veel vaardigheden: je moet nauwkeurig zijn, alles moet echt bestaan en je aan een stappenplan houden. Een les of drie zijn ze al aan de plattegronden bezig. Maar als het straks af is ziet het er echt tof uit.’  

Ruimte indelen

Je hebt in een Tiny house beperkte ruimte terwijl je wel elementen zoals keuken, toilet en wasbak nodig hebt. De leerlingen hebben daarom een ”Programma van eisen” samengesteld als uitgangspunt voor wat er in hun Tiny house moet komen. Wat wil je er  allemaal in kwijt? En vergeet je de opbergruimte niet ? ‘Bij mij is het bed wat hoger zodat je eronder een kast hebt voor opslag, vertelt een leerling. ‘Als je een deur open doet gaat ’ie dan naar buiten of binnen?’, vraagt een ander zich af. Sommigen hebben er een verdieping in bedacht dus dan moet er ook een trap in komen. Wat is hiervoor de beste plek? Er wordt druk overlegd en gepuzzeld met de losse meubels in de beperkte ruimte. Is het plan klaar, dan worden de meubels opgeplakt en de ramen en deuren toegevoegd.

Nog wat tips

Klassikaal geeft Anouk nog wat tips om rekening mee te houden voor de eindpresentatie: ‘Teken een dubbele lijn als muur zodat je ziet dat er isolatie tussen zit. Een deur is normaal 90 cm breed. Je laat op een tekening altijd zien hoe die opengaat door daar een kwart cirkel bij te tekenen, dan weet je ook dat je in die draai geen meubels kan plaatsen. Heb je ruimte over op je tekening? Teken er een terras bij. En vergeet het Duurzaamheidsplan niet: hoe ga je aan warmte komen? Via een pelletkachel of bijvoorbeeld plaatverwarming? Je kunt hiervoor nog even terugkijken in de presentatie van het installatiebedrijf.’

Eindpresentatie

Aan de maquettes en het echte bouwen komen ze helaas niet meer toe. Anouk: ‘Dat is echt heel jammer maar ik red het niet met de beschikbare tijd. Misschien volgend jaar. Het is het eerste jaar dat ik dit project doe, dan heb ik liever kwaliteit in wat er wel is en dat de plattegronden van niveau zijn, als een echte technische tekening eruit zien.’ De leerlingen leveren uiteindelijk een eindpresentatie in met afbeeldingen van moodboard, een plattegrond van hun Tiny house  en een Duurzaamheidsplan. Anouk: ‘Na Pasen krijg ik nog een klas die dit project gaat doen. Volgens mij hebben de leerlingen veel geleerd, want zo’n tekening begrijpen en maken is een hele klus. En het je kunnen verplaatsen in ‘dat je daar zelf zou wonen’ vinden ze lastig, ook bedenken hoe iets er precies van bovenaf uitziet op z’n plattegrond  valt soms niet mee. Met dat soort dingen moet je toch beginnen, dat is de basis. En dat hebben ze hartstikke goed gedaan!’

Plattegrond van Nouka 1mhc