Wat maakt dat jongeren een technische opleidings- en beroepskeuze maken? Net als Sterk Techniekonderwijs zet Platform Talent voor Technologie (PTVT) zich in om alle jongeren hun talenten voor technologie te laten ontdekken. Youngworks voerde voor PTVT drie interessante onderzoeken uit. Bekijk de filmpjes.
Ouders spelen een belangrijke rol Hoe denken ouders over techniek en de kansen voor technische richtingen voor hun kind? Youngworks voerde een kwalitatief onderzoek uit door met 24 ouders, zowel vaders als moeders, te praten met een kind op het voortgezet onderwijs (vmbo, havo en vwo). Meer weten over de uitkomsten? Klik hier voor een factsheet en het volledige rapport. Carla Roos, projectleider kennis en kwaliteit bij PTVT licht de uitkomsten toe in een video:
Jongeren met een migratieachtergrond Jongeren met een Antilliaanse, Surinaamse, Marokkaanse of Turkse achtergrond kiezen relatief minder vaak voor een technische richting of opleiding in het vmbo en mbo. Op het mbo lopen we daardoor 14.000 potentiële technici mis.
Wat kunnen we leren van jongeren met een migratieachtergrond die wél voor techniek hebben gekozen? Het antwoord op die vraag bracht Youngworks in kaart met kwalitatief onderzoek. Ze spraken in totaal 27 jongeren met een migratieachtergrond en een technische opleiding op het vmbo of mbo. Klik hier voor een factsheet en het volledige rapport. Marijn van Dongen, projectleider bij PTVT, vertelt in deze video over de uitkomsten en adviezen:
Scholen met een hoge doorstroom naar bèta en techniek Het aandeel middelbare scholieren dat doorstroomt naar een bèta- of technische vervolgopleiding verschilt per school. Samen met PTVT ging Youngworks op zoek naar middelbare scholen die zich kenmerken door een bovengemiddelde doorstroom. PTVT dook in de cijfers en selecteerde scholen waar veel jongeren kiezen voor technische profiel en vervolgopleiding. Op 25 van deze scholen interviewden ze 28 docenten; techniek- natuurkunde-, wiskunde- en scheikundedocenten van alle opleidingsniveaus, die vaak ook aanvullende taken als mentor, coach of vakgroepcoördinator hadden.
Wat kenmerkt de benadering op hun school en van henzelf als docent? Hoe verklaren zij zelf de hoge doorstroom richting het bèta- en technisch vervolgonderwijs onder hun leerlingen? De uitkomsten lopen langs drie sporen: Urgentie en investering, Toepassing en Aandacht voor het individu. Meer over dit onderzoek vind je hier.
3 onderzoeken over jongeren & techniek - Maak Het Met Techniek